DZIEDAVA.lv

Dabas vērojumi: stāstījumi un foto Latvijas Daba: foto un apraksti Latvijas Daba: foto un apraksti Ceļojumu apraksti un foto Pārdomas jeb situāciju analīze Mūzika manā dzīvē Domas bez apdomas CV, biogrāfija, bildes Paldies jums visiem!:) Citāti no grāmatām Manu bērnu dienasgrāmatas Suņu kolekcijas Dziedava.lv

Latvijas Daba

Vērojumi

Ievadi >2 simbolus. Vārdus atdali ar tukšumu. Meklējot arī vārda vidū, priekšā liec %. Piem., zied %ava .
Precīzu vārdkopu meklēšanai lieto pēdiņas. Piem., "Misas dižpriede"

Julita Kluša, 2021.

Dolomīti - dārgumu glabātāji Bauskas dabas parkā, 2. daļa, sīkpapardes

Sākotnējā publikācija - FB, 2021. gada jūnijā

Abpus Lielupei Jumpravas (priekšā) un Bornsmindes (pa kreisi) atsegumi
Komentēt

2014./2015. gadu mijā tapa viens no retajiem rakstiem žurnālam "Vides Vēstis", kur kā autori bija uzrādīti divi - es un Ansis Opmanis, raksta nosaukums - "Dolomīti - retu sugu glabātāji" (sk. interneta versiju), - par dolomītu atsegumiem un citiem retumiem Bauskas dabas parkā, īpašu uzmanību veltot sīkpapardēm.
Gatavojot rakstu, mēs kopā ar Ilzi Kukāri apsekojām Bornsmindes klintis, kā arī dolomītus pie Bauskas pils.
Šogad, 2021. gada pavasarī gluži neplānoti, braucienos kopā ar manu vīru Ati, sanāca tāds kā raksta turpinājums.

1. maijā noliekam mašīnu un dodamies uz plānotajiem kapiem. Bet pāri Lielupei vīd senāk apsekotās Bornsmindes klintis, kas paņem visu manu uzmanību. Vēl vairāk, tanī pat krastā, kur atrodamies, kāju stiepiena attālumā vīd Jumpravas klintis, kurām no šosejas puses netikām klāt 2014. gadā.
Tā nu šogad līdz saulrietam tā arī visu laiku nogājām gar Jumpravas klintīm, meklējot retās sīkpapardes arī uz šiem dolomītiem. Minētie kapi tā arī līdz šim palikuši neapmeklēti..
Pa tam Atim radās plāns apskatīt arī Lielupes otrās puses - Bornsmindes dolomītus tuvplānā, kurus viņš pats nebija vēl redzējis. Un virs dolomītiem - arī Bornsmindes parku ar dižkokiem (interesanti Atim) un retajām sūnām (interesanti man) - plakanlapu porenīti, kas šajā parkā ir daudz, bet citur Latvijā ļoti reti. To realizējām 16. maijā.
Bet pirms tam bija vēl viena sagadīšanās - Bauskā pie Mēmeles devāmies skatīt Lejas ūdensdzirnavas (no stāvlaukuma un atpūtas vietas pa gabalu nepateiksi, ka tas ir interesants kultūrvēsturisks objekts), bet, no tām ejot līdz Mēmelei, Atis pa gabalu pamanīja dolomīta atsegumus, kas aizliekušies mazliet no Mēmeles prom. Man āķis lūpā, metos meklēt sīkpapardes. Un ir! Sīki nieciņi gan, bet divās vietās atradu arī mūru sīkpapardes, par kurām man nav zināms, vai tās uz šīs klints nostāk no Mēmeles kādreiz vispār apsekotas un atrastas.
Tālāk par šīgada vērojumiem ar nelielu ieskatu arī 6,5 gadus vecā pagātnē.

Foto: Julita Kluša

2021. gada 1. maijs. Pāri Lielupei tiek skatīti Bornsmindes atsegumi un to atspulgi upē.
Komentēt

2021. g. 1. maijs. Jumpravas atsegumi. Līdz tiem gabaliņš vēl jānoiet.

Foto: Julita Kluša

2021. g. 16. maijs. Jumpravas atsegumi no pretējā krasta. Koki saplaukuši, Jumpravmuižas mākslīgās pilsdrupas gandrīz nav saskatāmas.
Komentēt

2014. gada g. 13. decembris. Jumpravas atsegumi no pretējā krasta ar labi skatāmām mākslīgajām pilsdrupām

Foto: Julita Kluša

Jumpravas niša tuvplānā, kas pa gabalu skatāma iepriekšējo foto labajā pusē.

Jumpravas atsegumi, atpakaļskats.

Foto: Julita Kluša

Jauns lielais laimiņš Hylotelephium maximum (ar veciem ziediem) kopā ar bērziņu uz Jumpravas dolomītu atseguma

Kodīgais laimiņš Sedum acre uz Jumpravas dolomīta atseguma

Foto: Julita Kluša

Jumpravas dolomīta atsegums ar pārkari
Komentēt

Ilgi nācās iet, līdz atradām pirmās mūru sīkpapardes Asplenium ruta-muraria. Un tās pašas neizskatījās pārāk dzīvelīgi, lai arī jaunie dzinumi līda ārā!

Foto: Julita Kluša

Mūru sīkpapardes Asplenium ruta-muraria, vecākās nobrūnējušas, visticamāk, ar mūru sīkpaparžu rūsassēni Milesina murariae
Komentēt

Līdz ar garā Jumpravas atseguma beigām mūs sagaida arī saulriets.

Foto: Julita Kluša

Atpakaļ ejot, virs Jumpravas atseguma izdodas ievērot meža pūci Strix aluco
Komentēt

Jumpravas atsegums 2021. gada 16. maija vakarā no Lielupes otras puses.

Foto: Julita Kluša

Bet 16. maija dienā dodamies skatīt Bauskas Lejas ūdensdzirnavas, kas pa gabalu nešķiet ievērojamas
Komentēt

Taču Bauskas Lejas ūdensdzirnavas no otras puses ir ar skaistām arkām un atspulgiem.

Foto: Julita Kluša

Dolomīta atsegumi, kas ir nedaudz nostāk no Mēmeles, nav viegli piekļūstami, priekšplānā brikšņi, zari, ūdeņi, un pat nav nojaušams, ka nedaudz augstāk virs atsegumiem iet tūristu taka.
Komentēt

Mūru sīkpapardi var gadīties sajaukt ar kādu sīkāku trauslo pūslīšpapardi Cystopteris fragilis (attēlā), kas ir parasta suga uz dolomītu atsegumiem, taču nav ziemzaļa.

Foto: Julita Kluša

Uz dolomītiem reizi pa reizei var sastapt arī smuko sūnu - pinuma kažoceni Anomodon viticulosus, kas ir arī dabisku mežu biotopu indikatorsuga.
Komentēt

Gar dolomītiem nogāju līdz vietai, kur atsegums pietuvojas Mēmelei un kļūst pārāk slapjš ar nepiemērotiem apaviem.

Foto: Julita Kluša

No šejienes paveras brīnišķīgs skats uz Bauskas pili un pilskalnu
Komentēt

Tālākajā braucienā ne mazāk brīnišķīgs skats uz Bauskas pili pavērās no ceļa.

Bornsmindes muižas kungu māja
Komentēt

Izgājuši cauri Bornsmindes parkam, nonākam pie Bornsmindes dolomītiem. 2021. gada 16. maijs.

Foto: Julita Kluša

Bornsmindes atsegumi 2014. gada 13. decembrī. Attēlā uz Lielupes lediem pie atseguma Ansis Opmanis. Tālumā redzamas tās pašas slīpās dolomītu plāksnes, kas iepriekšējā foto.

Uz Bornsmindes dolomītiem mūru sīkpapardes Asplenium ruta-muraria gan aug kupli un krāšņi! Te kopā ar sūnu - sprogaino slaidlapi Homalothecium sericeum

Foto: Julita Kluša

Mūru sīkpapardes Asplenium ruta-muraria labprāt aug dolomīta šķirbās

Kad mūru sīkpaparde Asplenium ruta-muraria pieaugusi, tās lapiņu otrā pusē izveidojas sori ar sporām. Foto 2014. gada 13. decembrī.

Foto: Julita Kluša

Mūru sīkpapardes sori ar sporām tuvplānā.

Kamēr mūru sīkpapardes sporas nav nogatavojušās, tās klātas ar plīvuru

Foto: Julita Kluša

Mūru sīkpapardes Asplenium ruta-muraria sporu vācelīte piestiprināta pie papardes lapas ar īsu kājiņu. Kad plīvurs plīst, sporas izkaisās

Mūru sīkpapardes Asplenium ruta-muraria sporas ir ar reljefu virsmu

Foto: Julita Kluša

Nobrūnējumu uz mūru sīkpapardēm Asplenium ruta-muraria visticamāk rada rūsas sēne Milesina murariae

Bornsmindes atsegums ir ar pārkari. Izrādās - ļoti noderīgu!

Foto: Julita Kluša

Stāvot zem pārkares, mūs sagaida pilnīgi negaidīts lietus. Taču, pateicoties tai, lietu varēja izbaudīt gan fotografējot, gan filmējot.
Video.

Uz Bornsmindes atseguma joprojām aug arī cita retā sīkpaprde - plūksnu sīkpaparde Asplenium trichomanes

Foto: Julita Kluša

2014. gada apsekojumā redzējām arī šādus nospiedumus uz klints. Māris Rudzītis teic, ka tie, domājams, ir halīta kristālu nospiedumi jeb pseidomorfozes

Virs Bornsmindes atseguma parka malā iet taciņa

Foto: Julita Kluša

Lielupe un Bornsmindes atsegums no augšas

Tuvāk atsegumiem Bornsmindes parkā vairumā var skatīt visādi citādi reto sūnu - plakanlapu porenīti Porella platyphylla. Īsi pēc lietus tā ir "izplaukusi" un ļoti skaidri saskatāma tās zarainā forma

Foto: Julita Kluša

Nolemju paiet gar Bornsmindes atsegumu no otras puses. Dolomīti skaisti, bet sīkpapardes neatrodu. Liels Bornsmindes atseguma posms ir gandrīz bez augāja

Taču skatā no apakšas uz augšu pamanu pumpurotus Daugavas jeb meža vizbuļus Anemone sylvestris! Kāpjam augšā un skatām tos tuvplānā no augšas.

Foto: Julita Kluša

Daugavas vizbulis Anemone sylvestris ziedpumpuros uz dolomītiem pie Lielupes.

Bornsmindes parka ievērojamākais koks - Veimuta priede, kas diža kā ozols! Apkārtmērs - 3,51m. Otrs dižākais sugas pārstāvis Latvijā

Foto: Julita Kluša

Dienas noslēgumā vēl viens interesants objekts - Bornsmindes muižas īpašnieku kapliča

Bornsmindes muižas īpašnieku kapliča, tās durvju vietā izskatās pēc tāda "Sezam, atveries!" ar dažādiem rakstiem, ko pētīt

Foto: Julita Kluša

Arī iekšpusē interesanti raksti.

Komentāri:
Par šo tēmu vēl nav saņemti komentāri.

Spama dēļ ziņojumi, kas ietver pilnus linkus, netiek pieņemti.