Šis tas par meitiņu.
k
- šis mēnesis raksturīgs ar jo dienas, jo stabilāku stāvēšanu kājās bez turēšanās, šūpošanos ceļos, tupēšanu, nenoliekot dibenu uz grīdas, tupšanos un celšanos bez turēšanās, līdz pamazām (no 10,5 mēn. vecuma) sāk spert arī pirmos soļus. Mēneša beigās bez turēšanās var noiet jau padsmit soļus, arvien biežāk to dara arī pēc savas iniciatīvas, ne tikai tad, kad mamma mudina. Lielākais sasniegums - pašai noiet kāām no virtuves līdz bērnistabai (~2m). Staigājot var arī apgriezties par 180o.
- Reizēm mēģina izspraukties pa ļoti šaurām vietām, piem., starp skapi un krēslu, un tad bļauj, ja neizdodas. Atrodoties vertikāli, mēģina aizsniegt pēc iespējas augstākus priekšmetus un dabūt lejā, arī uzlikt augšā, piem., karoti uz palodzes (stāvot galdiņkrēsliņā). ļoti patīk arī pašai visur kur uzrāpties.
- Beidzot Juliata sāk izrādīt lielāku interesi par darbošanos ar maziem priekšmetiem, trauciņiem, vāciņiem, riņķīšiem, bumbiņām, tos liekot iekšā, berot ārā, maucot un liekot virsū. Iemanās uzlikt priekšmetus arī ar lielāku atvēzienu, piem., pagaru konusu uz otra konusa, garu kociņu iebāzt nelielā caurumiņā (piem., mammas zobubirsti izlietnes notekcaurulē;)).
Katra veiksmīga darbība tiek pavadīta ar sajūsminātu izsaucienu. Saprot un izpilda uzaicinājumus "uzliec virsū", "ieliec iekšā". Tādējādi ir pat palīgs grīdas vākšanā;).
Diemžēl tas atsaucas arī uz ēšanas laiku - piem., tējas krūzē vajag pamērcēt rokas, iebāzt karotes un visu citu pieejamo, iebērt no šķīvja sagrābto sauju putras..
- Joprojām sajūsmina "vecās" nodarbes - grabināt, dauzīt priekšmetus pret virsmām un vienu pret otru, bāzt mutē un visu nogaršot; sist plaukstiņas.
- Meitiņai patīk arī ar vienu roku šļūkāt pa grīdu, - rāpojot viena roka tiek uzlikta uz kāda plakana priekšmeta (dēlīša vtml.) un ar to roku šļūkts.
- Sākusi arī spēlēties ar riteņotiem priekšmetiem - stumdīt turp atpakaļ.
- Interesē skatīties grāmatiņas, avīzes utml., uz attēliem un dažādiem objektiem tiek rādīts ar pirkstu un kaut kas savā valodā sacīts, reizēm pēc "zis" (angļu this;)), "ci", "dzi" utml. izklausās:). ļoti uzmanīgi klausās, kad stāstu, kas ir kas. Ir mēģinājumi atdarināt dzirdēto. Piem., uzreiz ļoti pareizi atkārtoja vārdu "acs", mēģināja pateikt bumba, bet sanāca kaut kas attāli līdzīgs "bubu" vai "baba"; "čiekurs" izklausījās pēc "ci" vai "cie". Tomēr tie ir tikai atdarinājumi, patstāvīgi viņa šādus vārdus nelieto. Apzināti konkrētās situācijās viņa tikai saka un rāda "ata-ata" - kad noklaudz durvis, ejot prom un kādam pārnākot mājās.;) Vēl Juliatai ļoti patīk klakšķināt ar mēli. Prot arī ar roku "brr" lūpām uztaisīt, arī brālim un mammai.
- šajā mēnesī ārā mēs lielākoties dodamies ar ragaviņām, izmēģinot dažādus braukšanas variantus, gan Juliata Dzintaram klēpī, gan Juliata aizmugurē, Dzintars priekšā, gan abi bērni nomodā, gan guļus. Braucam gan pa tuvējo kalniņu augšā - lejā, gan cauri mežam. Gan Juliata viena pati, kamēr Dzintars spēlējas sniegā. Ragaviņas dod iespēju redzēt burvīgos ziemas skatus, kā šai attēlā blakus.:)
Daži fakti.
- 11.mēneša 10.dienā pirmoreiz abus bērnus ielieku vannā vienā laikā, jo Juliatai vienmēr gribējies vērot, ko tad brālis tur dara. Tomēr grūti abus reizē savaldīt.
- 14.dienā abi bērni ar maniem vecākiem 5,5h.
- 16.dienā, ar abiem bērniem ārā esot, es pazaudēju atslēgas. Kamēr gaidām vīru/tēti, apciemojam kaimiņu tanti ar suni. Vienu brīdi svešajā vietā Juliata palika viena ar brāli - nekādu problēmu, abi mierīgi. Bet kad arī brāli uz mirkli aizvedu, tad gan viņai uzreiz uznāca raudiens. Ar savu pieaugušā prātu nebiju domājusi, ka mazajam meitēnam "lielais" brālis var radīt stabilu drošības izjūtu.
- 19.dienā Juliata pirmoreiz nevietā izmanto savus zobiņus - iekož brālim pirkstā un mammai pupā (līdz asinīm).
- 22.dienā ārpus mājām mūsu trijotne pavada reti ilgu laiku - 3h 10 min., vispirms ar ratiem dodoties uz veikalu, pēc tam (bērniem nepamostoties!!!) turpat mājas trepjutelpā pārliekot abus bērnus uz ragavām un turpinot ar vizināšanos uz mežu, kur pat uzcēlām nosacītu "sniegavīru" (sk. att.).
- Mēneša laikā svars nav mainījies, tāpat 7,7 kg. Garums +2cm (tagad 71 cm).
|
Vienpadsmitā mēneša pēdējā diena
Dažas iemīļotākās nodarbes.
- Juliatai ļoti patīk visur kur uzrāpties, par varītēm mēģina tikt iekšā, piem., brāļa gultā (pagaidām neizdodas, kaut uz pirkstu galiņiem paceļas un rokām stutējas). Ja esmu tuvumā, bieži izmanto izdevību pakāpties augstāk, uzkāpjot uz manām kājām.
Reiz Juliata izstrādāja tādu joku - koridorī peec pastaigas blakus ratiem bij noliktas ragavas (sēžamās ar atzveltni). Tad nu Juliata ierāpās ragavās, uzkāpa uz krēslinja, tālāk, turoties pie ratiem, uzkāpa uz ragavu atzveltnes un no tās ratos iekšā gan! Un tālāk taisnā ceļā lien virsū uz pusnolaistā ratu jumtiņa! Labi, ka es biju blakus un to visu savām acīm redzēju un kritiskā brīdī nocēlu. To, ka viņa kāps uz ragavām, es paredzēju, bet ka tik viegli tiks ratos, nebiju iedomājusies.
- Aizrautīga spēlēšanās ar brāli notiek, kad abi ir abpus kādiem aizkariem vai aizkariņiem (brāļa gultai arī priekšā aizkariņi). Tad nu aizkari tiek virināti, te kāds izlien, te paslēpjas, smiekli un skriešanas / rāpošanas.
- Ja kāds no bērniem ir vannā, otram ļoti ļoti gribas skatīties, kas tur vannā notiek. Ja māsa vannā, brālis līdz sirds dziļumiem izsmejas teju par katru Juliatas šļakstu, tādējādi stimulējot māsu aktīvāk darboties. Ja brālis vannā, tad māsa arī grūž vannas aizkariņu prom un visu grib redzēt, un sajūsminās par to, kas tur notiek. Rezultātā divas reizes abus bērnus ielieku vannā vienā laikā, tomēr, kopā esot, viņi viens otram traucēja - ņēma nost mantas, grūda. Bija grūti abus reizē savaldīt. Kaut gan bija dikti mīļi noskatīties, kā brālis lielā centībā māsai mazgā actiņas, rociņas, muguru utt., lej viņai uz galvas ūdeni, dod mantas.
- Vēl Juliatu sajūsmina, kad viņu "ņurca", groza uz visām pusēm, ceļ ar galvu uz leju. Tad viņa labsajūtā kunkst.
Pāris salīdzinājumi abiem bērniem -
Juliatai un viņas brālītim Dzintaram.
* Ar šo mēnesi bērnu prasmes vairāk tā kā izlīdzinās - abi darbojas ar maziem priekšmetiem, liekot iekšā, maucot virsū utml., stumda mašīnītes, abi arī baro mammu;).
* Meitiņai vairāk nekā brālim savulaik interesē vērot, kas notiek, ja izdara tā un tā, piem., nomest kaut ko un tad vērot, kur pazuda, dažādi dauzīt un ieklausīties skaņā. Dzintaram vairāk interesēja pati darbība, piem.,likt priekšmetus vienu uz otra.
* Tā kā Dzintars agrāk iemācījās staigāt, tad arī saprotams, ka viņš aktīvāk prot un darbojas staigājot - velkot priekšmetus striķītī, pārnesot tos ar rokām. Meitiņa to tikai pamazām mācās, tāpat kā pašu staigāšanas procesu.
* Lai cik tas dīvaini arī nebūtu, ārā pirmoreiz savām kājām uz zemes nostājās abi bērni vienā mēnesī, kaut Dzintars jau 2 mēnešus kā staigāja (telpās). Dzintaram savulaik ziemas laikā staigāšanai pa zemi nebija atbilstošu apavu, savukārt māsai labi der Dzintara gandrīz nevalkātie ziemas zābaki.
* Juliata vairāk nekā Dzintars savulaik ieklausās, ko mamma (un arī citi) runā un cenšas atdarināt.
* Dzintars ragavas iepazina tikai nākamajā ziemā, savukārt Juliata pie tām jau ir pieradusi, bieži braukājot jau pirmajā gadiņā.
* Puisis tikai šai mēnesī iemācījās (vai arī es - to beidzot ievēroju) gulēt stāvošos ratos. Meitiņa tā mierīgi ir gulējusi jau kopš dzimšanas.
|