Juliata un Dzintars - ko bērni prot 2 gadu vecumā?
Stabilāka turēšanās kājās - prot staigāt, ātri skriet, iet atmuguriski, staigāt uz pirkstgaliem, kāpt pa kāpnēm augšā un lejā neturoties;
Juliata šai ziņā pa kāpnēm kāpj uzmanīgi un labprātāk pieturoties; Dzintars to darīja jau visai brīvi.
Lēkāšana, lekšana no neliela paaugstinājuma.
Juliata ļoti skaisti lēkā uz priekšu - kā maza atsperīte; Dzintars, savukārt, lēkājot prata griezties uz riņķi, lekt ar bumbu starp kājām.
Staigāšana ilgumā.
Dzintars savulaik tika vairāk "ekspluatēts" šai ziņā - kamēr māsa ratos, viņš dabūja staigāt kājām ilgāku laiku (līdz pat 4h) un vairākus km (līdz pat 3-3,5km) no vietas. Juliata lielākoties ārā gribējusi sēdēt un tas viņai arī ticis atļauts. Garākais maršruts Juliatai kājām bijis kādu reizi cauri tuvējam mežiņam ~2km; Dzintaram šādas pastaigas līdzīgā vecumā bijušas daudzas.
Rāpšanās, balstoties uz roku muskuļiem; karāšanās, tamlīdzīga vingrošana.
Dzintars šai ziņā bija profesionālis - uzlīst divstāvu gultiņas otrajā stāvā (lai arī tai nav trepju), pārrāpties pāri mūsu gultas kājgalim - nekādu problēmu; par uzrāpšanos uz krēsla, galda, pa trepēm utml. nerunājot. Juliata, lielajam brālim sekojot, iemācījusies ar rokām pieķerties gultas otrajam stāvam un paceltām kājām karāties, prot arī uzkāpt / nokāpt pa trepēm no gultas otrā stāva, tomēr tik stipra un droša šais darbībās kā brālis viņa tomēr nav.
Darbošanās ar pirkstiem - ieslēgt/izslēgt, nospiest, pagriezt dažādus kloķus un pogas, skrūvēt vāciņus, rokturus utml.; darbošanās ar sīkiem, tieviem priekšmetiem, bāžot tos mazos caurumiņos. Prasme lasīt (noplūkt) ogas.
Prasmes 2 gados abiem bērniem līdzīgas, taču interese par šādām nodarbēm Dzintaram bija daudzkārt lielāka.
Dzeršana, ēšana, bēršana - prot padzerties no krūzītes un ēst ar karotīti. Ar lāpstiņu grābj smiltis, akmeņus utml. un ber trauciņos.
Juliatai prasmes pašai paēst ir lielākas, jo man bijis mazāk laika procesa apkalpošanai pievērst uzmanību - kā prot, lai ēd pati. Dzintars vairāk tika barots. Smiltīs spēlēties un bērt smiltis patīk abiem.
Darbošanās ar bumbu - spārdīšana un mešana, ķeršana ar rokām.
Dzintaram raksturīga liela vēlme un laba prasme bumbu spert ar kāju - bumba tika spārdīta ikdienas pastaigās; Juliata to dara reti, kaut arī prot. Mest bumbu uz priekšu Juliata iemācījās tikai īsi pirms 2 gadiņiem - līdz tam vienmēr meta pārlaižot pāri galvai uz aizmuguri. Dzintars mest prata labāk. Toties uz noķeršanu Juliatai saprašana labāka - smukāk saliek kopā rociņas un bieži noķer. Arī Dzintars īsi pirms 2 gadiem iemācījās noķert, taču viņam bija grūtāk ieskaidrot, ka rokas nav jātur tik tālu viena no otras.
Dažas ģērbšanās prasmes - abiem bērniem kopīgas: attaisīt kņopes, novilkt vaļēju jaciņu, attaisīt rāvējslēdzēju, uzlikt galvā cepuri, uzvilkt / novilkt gumijniekus.
Dzintaram ģērbšanās prasmes šai vecumā bija daudz labākas - prata arī attaisīt kņopes, novilkt daļēji/reizēm arī bikses, aiztaisīt rāvējslēdzēju (neskaitot pašu apakšu), attaisīt aukliņas (piem., kapucim), attaisīt lipekļus apaviem, reizēm izdodas apavus arī novilkt. Juliata varbūt no tā arī kaut ko prot, bet dara reti. Kņopes attaisīt nepietiek spēka. Bikses vilkt negrib, labākā gadījumā novelk līdz pusei. Katrā ziņā Dzintaram par ģērbšanos interese bija daudz lielāka. Varbūt vaina arī faktā, ka Juliatu parasti ģērbju pati, ka tik ātrāk ar abiem bērniem tikt laukā, nedodod nemaz iespēju tā īsti sagribēt pašai ģērbties.
Darbošanās ar klučiem, attīstošām rotaļlietām - kubiņus vienu uz otra var salikt līdz 7 klucīšu augstā tornī. Darbošanās ar lego klučiem, veidojot ne vien torņus, bet arī sarežģītākas figūras. Klucīšu izkārtošana ne vien vertikāli, bet arī horizontāli.
Dzintars darbojās vairāk, līdz ar to viņa prasmes novērtēt bija vieglāk. Juliata darbojusies mazāk (arī tad, kad darbojas, brālis nereti patraucē); ļoti sarežģītas figūras neveido, bet principā klučus savieno. Dzintars prata salikt piramīdu ar 5 riņķīšiem pareizā secībā (no lielākā uz mazāko), par Juliatu datu nav. Juliata, savukārt, darbojas ar koka puzli, kurai viegli prot ielikt figūriņas ar puļķīšiem tām paredzētajos laukumiņos. Dzintaram šādas puzles nebija.
Spēlēšanās ar lellēm.
Dzintaram nebija īpaši izteikta. Juliata gan mēdz likt lellītes (suņus, lāčus utml.) gulēt, apsegt, pabarot, uz poda utml.
Runāšana.
Šai ziņā bērniem ir visuzskatāmākās atšķirības.
Dzintars, tuvojoties 2 gadiem, sāk atkārtot visus priekšā teiktos vārdus, tiesa, diezgan neprecīzi. Precīzāki izdodas vienkārši 2-zilbju vārdi (puķe, bite utml.), sarežģītākie tiek reducēti uz 1-2 zilbēm (bā = banāns).
Juliata, savukārt, labi runā jau pat saliktos pagaros teikumos, ar locījumiem, saikļiem utml., kā piem., "Tētis isēdza rādio, ai nekan!" (= "tētis izslēdza radio, lai neskan!"), tāpat veido jautājuma teikumus, piem., "Kāpē peītei nav atītes?" (= "Kāpēc pelītei nav astītes?") utml.
Burti.
Dzintars pazina jau dažus burtus (H, I, P, varbūt vēl kādu), Juliata tik vien zina, kā grāmatā tekstā bakstīt ar pirkstu un teikt "butiņš, A, M!" utml., nerādot atbilstošus burtus.
Podiņmācība.
Dzintars saprot, kam vajadzīgs podiņš, prot to lietot, bet apzināti mazpamazām prasās tikai uz lielajām darīšanām. Juliata, savukārt, prasās uz podiņa pati (ja vien nav pampers), kad jāiet pa mazām darīšanām, iepriekš gan parasti biksītēs ieslapinot; gadās, ka informē jau pēc notikuma. Grūtāk ir trāpīt uz poda pa lielām darīšanām - tām tuvojoties, parasti pāris reizes skrien uz poda bez rezultāta, līdz rezultāts bez brīdinājuma saskrien biksēs.;(
Prasme parādīt un savā valodā nosaukt ķermeņa daļas (acs, deguns, auss, mute, galva, kakls, vēders, roka, kāja utml.).
Saprot un lieto jēdzienu "divi".
Atšķir krāsas (bet nenosauc); var dažādus, bet vienas krāsas priekšmetus salikt kopā.