[1g. - 1g.1mēn.]
29.maijs.
staigājam arī atmuguriski;
dejojam (t.i., mīņājamies no kājas uz kāju) - sākumā dziesmu pavadībā, vēlāk pietika ar miksera "sisto ritmu" vai pat pilnīgā klusumā;
sākam labāk kontaktēties ar citiem cilvēkiem - dot un ņemt mantiņas, mest otram bumbu;
cenšamies ar līdzbiedriem būt vienādā acu augstumā - ja Dzintars stāv, bet jaunais draugs sēž, Dzintars arī apsēžas. Ja mamma guļ, tad Dzintars arī guļas ar seju pretī, vai arī aiz deguna velk augšā ;D.
10.jūnijs.
Pirmoreiz atkārto manu teikto vārdu "bumba" ! :)
Pirmoreiz aizejam kājām (bez ratiem) līdz tuvējam veikalam un atpakaļ (~2x200m). Laika gan tas prasīja daudz - ~40min. :D.
Izpilda aicinājumus atnest konkrētu lietu, pat ja tā ir tālu vai nav redzama. Reizēm arī izpilda prasību kaut kur konkrētā vietā nolikt.
Uz jautājumiem "vai gribi kāpt ratos?", "vai gribi kāpt no ratiem laukā?", "vai gribi ņamm ņamm?", "vai gribi piču paču?" tiek "atbildēts" ar steidzīgu rīcību - attiecīgi - pieskriešanu pie ratiem un rāpšanos iekšā, cenšanos ratos piecelties + drošības siksnas knibināšana, skriešana uz virtuvi + došanās pie galdiņa, steigšanās uz vannas istabu pie vannas. Tā arī neesmu sapratusi - vai viņš tiešām grib, vai vienkārši izpilda kā pavēli(?) ..
Kad mamma uzvelk vienu kurpi, tiek pienesta un padota otra ;)
14.jūnijs.
Kāpt pa trepēm bez manas palīdzības - tikai turoties pie margu stienīšiem;
Krūzītē pamērcējot un tad aplaizot karoti paniekoties ar šķidru ēdmaņu (kefīru); pa reizei pat arī no šķīvja ar karoti iesmelt ēdamo (dārzeņus, putru) un iebāzt sev mutē. Resp., pa druskai jau izdodas ēst bez mammas palīdzības, neņemot ēdienu rokās:).
[1g.1mēn. - 1g.2mēn.]
28.jūnijs.
Mēģina ar muti paņemt priekšmetus;
Mēģina lekt, lēkāt, sanāk tāda kā šūpošanās, sevišķi, ja uz dīvāna utml.;
Stiepjas pirkstgalos;
Glāsta mantas, sakot ko līdzīgu pai-pai (drīzāk sanāk "dai-dai";D);
Smilšukastē ar lāpstiņu grābj smiltis un purina laukā;
Pirmo reizi pats noplūc un ēd meža zemenes, noskatījies, kā to daru es.
5.jūlijs.
Pirmo reizi nokāpj pa trepēm lejā, turot rokās bumbu, t.i., ar rokām nekur nepieturoties;
Kāpj no gultas pareizi, t.i., vispirms pagriežoties uz vēdera un tikai tad šļūcot lejā.
17.jūlijs.
Slauka ar lupatu grīdu virtuvē. Sanāk pat tīri labi!
Pirmo reizi izdevās pašam uzrāpties uz istabas krēsla ar atzveltni.
20.jūlijs.
Laukos iemācās glaudīt sunīti, arī mammu pārstāj priecīgi sist, bet tā vietā sāk glāstīt:).
[1g.2mēn. - 1g.3mēn.]
23.jūlijs.
Pirmo reizi ievēroju, ka Dzintars pats prot ar lāpstiņu sagrābt un tad iebērt smiltis spainītī;
Pats lasa ogas un ne tikai ēd, bet liek arī ķobītī;
Dzintars nolēmis ar sīkumiem neniekoties, labāk vienkāršot dzīvi, ar vienu vārdu vispārinot visādas dzīvās būtnes - turpmāk Dzintars ne vien kaķus, bet arī suņus sauc par "ņai-ņai" :(
29.jūlijs.
Ja pats kaut ko negrib ēst, tad ar lielu prieku baro mani;),
Esot virtuvē, izsaku klusu lūgumu, ka būtu labi, ja atnestu Dzintara krūzīti. Pati īsti nezinu, kur tā varētu atrasties. Dzintars aiziet, atrod un krūzīti atnes:).
5.augusts.
Ir sapratis miskastes funkcijas un rūpīgi stiepj banāna mizas, izēstos jogurta trauciņus un visādus sīkumus (biļetes, drupačas, u.c.) uz miskasti izmest:). Neko derīgu ārā nemet. Ja es izēdu kādu jogurtu, tad Dzintars jau nepacietībā degošs aizskrējis pie miskastes, rāda un stāsta man savā valodā, ka ir taču trauciņš jāizmet!
15.augusts.
Dzintars pats prot brīvi ieslēgt un izslēgt gaismu pie pārtinamā galda. Tad nu to arī aktīvi dara, kamēr mamma maina pamperu, līdz mammai sāk acis sāpēt no gaismu maiņām:(.
21.augusts.
Brīvi rāpjas augšā uz un lejā no krēsla;
Prot pats izkāpt no ratiem;
Ja mamma sūc grīdu, tad Dzintars labprāt kā nu prot steidz palīgos;
Uz grīdas izlija ūdens. Dzintars brīdi skatās, domā, un tad teciņiem vien uz virtuvi.. pēc lupatas! Paņem lupatu un saslauka izlijušo ūdeni - pats, bez priekšāteikšanas, kas būtu jādara!
[1g.3mēn. - 1g.4mēn.]
31.augusts. Esot ciemos:
Iemācās ieslēgt un izslēgt velosipēda gaismiņu;
Iemācās ieslēgt un izslēgt gaismu plīts krāsniņā.
4.septembris.
Sākam mazgāt zobus ar zobupastu. Puisis pats jau labu laiku prot kustināt zobubirsti pa muti, attēlojot mazgāšanas kustības, tagad vispirms tiek uzlikta arī zobupasta, kas pēc tam patstāvīgi zem krāna tiek noskalota un ūdens no zobubirstes - nosūkts :D.
18.septembris.
Prot pieliecoties skatīties starp savām kājām;
Jau labu laiku prot pūst stabulīti;
Sakarīgie vārdi, kas tiek aktīvi lietoti:
"mamma" - mamma, arī tētis un gadās vēl kas cits (piem., paša spoguļatēls vai bērns bildē),
"ņanņa" - kaķi, suņi, cilvēki u.c. "konkrēti" objekti, uz kuriem tiek parādīts ar roku,
"brr" - visādi braucamie (mašīnas, lidmašīnas, rati, utml.).
[1g.4mēn. - 1g.5mēn.]
28.septembris.
Labi ārā iet pie rociņas, neskrien prom, tikai varbūt piestāj, ja grib ko aplūkot.
5.oktobris.
Tikko iemācījies un daudz saka "bm-bā" (bumba),
lampa jau kādu laiku tiek izrunāta kā "baba", "baba" reizēm arī barankas, baloži,
saka "tata" - bez konkrēta objekta (ne par tēti);
pirmoreiz no galdiņkrēsliņa uzrāpjas uz galdiņa un pārlien pāri uz virtuves galda;
pirmoreiz pats iekāpj galdiņkrēsliņā, piestumjot klāt ķeblīti un vispirms uzkāpjot uz tā; tāpat arī atpakaļ uz grīdas.
11.oktobris.
Brīvi saliek torni, kas negāžas, pat no 5 kubiņiem;
Būvē dažādas, arī lielas un sarežģītas mašīnas formas no lego klucīšiem;
Pirmo reizi pats novelk savas garās bikses (es tikai atāķēju lencītes)!
18.oktobris.
Prot parādīt muti, acis, degunu, galvu, kājas gan man, gan sev;
Acis tiek sauktas "atn";
Arī lapa un naba tiek saukta bieži lietotajā vārdā "baba";
Mazītiņas lietiņas (drupačas, atlūzas, diedziņi) tiek sauktas "bidi-bidi" vai "biji-biji";
Bērni tagad arvien biežāk tiek saukti "bebi" vai "beba", kaut gan es nekad tādu vārdu sarunvalodā nelietoju - saku "bērniņš";
Grāmatā tiek pareizi parādīts uzzīmēts traktors un autobuss;
Apzināti atskrūvē vāciņu tūbiņai, griežot tikai uz vienu pusi (neivs kā agrāk - skrūvējot turpu šurpu), ar vairākiem piegājieniem;
Ja vajag, lai mamma palīdz (iedod ēst, padod grūti aizsniedzamu priekšmetu, paspēlējas), tad pienes viņai čības, liek klēpī un kaut vai gultā, ja mamma atļaujas vēl gulēt;
Pašam izdodas uzvilkt savā kājā gumijnieku. Novilkt, saprotama lieta, arī prot.
[1g.5mēn. - 1g.6mēn.]
28.oktobris.
Daudz lēkā, reizēm izdodas arī ar abām kājām atrauties no zemes.
15.novembris.
Prot attaisīt rāvējslēdzēju;
Māk griezties uz riņķi;
Lieto vārdu "baka" visa kā apzīmēšanai, t.sk., maizei;
Degunu "šņauc" kabatslakatā, slauka arī mammai degunu;
Iespējams, pazīst D burtu, vismaz lielā uzrakstā mēdz parādīt pareizi;
Ja vajag, var noiet garākus gabalus kājām, piem., 700m.
[1g.6mēn. - 1g.7mēn.]
28.novembris.
Pirmoreiz uzvelk pats sev jaciņu - rokas abās piedurknēs, tikai otrādi - mugura uz priekšu ;)
raizēm saka "gibi", ja kaut ko pats grib.
8.decembris.
Pirmo reizi izveido man saprotamu "teikumu" no 2 vārdiem - "jibi bā-bā" (gribu baranku). Bieži lieto "jibi", "gibi", "jī", "ģī", "ģibi" utml. vārda "gribi", "gribu" apzīmēšanai;
"bā", "bā-bā" tiek teikts ne vien barankām un banāniem, bet arī maizei;
Kad pilns pampers, nāk pie manis un rāda uz to, nereti arī sakot "baba";
Iemācās likt piramīdu, kas sastāv no "puķēm" ar mazu caurumiņu pa vidu, liekamām uz tieva kociņa;
Beidzot nagu griešana vairs nav bubulis - Dzintars pats man atnes šķērītes, lai tik es viņam apgrieztu nadziņus:);
Kad kādu glāsta, saka "ģau" ("pai").
[1g.7mēn. - 1g.8mēn.]
28.decembris.
Prot staigāt uz pirkstgaliem;
Prot pēc prasīšanas pagriezt skaļāk/klusāk radio;
Lai pateiktu, ka nekā nav vai ir tukšs, skumīgi pārsteigtā smalkā balstiņā saka "aū" un izteiksmīgi rāda ar rociņām;
Saka "bī" vai "pī", kad badās ar deguniem;
Saka "atss" ("karsts" vai "acs", atkarībā no situācijas);
Vienreiz izveidoja teikumu no [nosacīti] trim vārdiem: "gibi baba am" (gribu banānu ēst). "Am" gan vairāk rādīja ar pirkstu mutē nekā sacīja.
10.janvāris.
saka "piti" - "biezpiens";
lēkājot prot griezties uz riņķi.
[1g.8mēn. - 1g.9mēn.]
29.janvāris.
Jau visai ātri prot pārrāpties pāri mūsu gultas kājgalim, kas ir 60,5cm augsts (Dzintars pats ~75cm garš) - kā alpīnists, ar kājām atspiežoties pret audumoto cieto gultasmalu;
Jaunākie vārdi, kas tiek lietoti:
Bieži saka pašpārliecinātu "bak!", neko konkrētu ar to neapzīmējot;
"bmba" - viss apaļais, sākot ar bumbu, eglīšu bumbiņām, beidzot ar āboliem, krellītēm un pat galvu;
"ata-ta-ta" (kopā ar attiecīgu māšanu) - atā;
Vārdi "dibi", "ģibi", "ģivi" utml. tiek lietoti, lai pateiktu vārdu "divi" - nav tikai skaidrs, vai ar to tiek saprasts tieši "divi" vai "vairāk nekā viens";
"ā-pū", "ā-pfū", "a-bū" utml. - ābols.
15.februāris.
Var pār galvu sev uzvilkt maiciņu, arī rokas sabāzt piedurknēs. Biežāk gan sanāk otrādi - ar mugurpusi uz priekšu;
Velk nost jaciņu, atraujot kņopes vai pogas vaļā un novelkot no rokām piedurknes. Cepuri prot pats kārtīgi uzvilkt.
Jaunākie vārdi, kas tiek lietoti:
bieži saka "ap", "op", arī "opā" - gan kā "opā", gan vispār apzīmējot virzienu uz augšu;
"vava" - beidzot atkal sāk tā teikt par suņiem pirms tam lietotā "ņaņņa" vietā;
"apa" - "lampa";
"pute", "pū-ķē" ("ķ"=ļoti mīksts "t") - pulkstens;
atdarina mammas teikto "aij-aij-aij-aij" :);
pasaka pareizi arī "pai-pai" agrāklietotā vārda vietā.
21.februāris.
Saka "bajs" - "māja", "mājas";
"au" - "auss";
"bitč" - "bikses" (dažreiz);
"baizs" - "maize";
Prot atkārtot un pazīt HIPP burtiņus - h, i, p.
[1g.9mēn. - 1g.10mēn.]
2.marts.
Arvien vairāk un vairāk dzirdami jauni vārdi ar konkrētām nozīmēm, piem.,:
"ut", "ute" - laikam no vārda "tukšs", bet tiek lietots arī ar nozīmi "nav";
"vak" - "vāks", "vāciņš" (ilgi nespēju noticēt, ka viņš tiešām lieto šo vārdu ar pareizo nozīmi, bet nu nav pamata šaubīties);
"auss" - "auss";
"vīsts" - "sviests";
"ists" - "svecīte", "iededz svecīti" vai varbūt no vārda "izdzisusi" ?
"apk", "apak" - "kapucis";
"auaaua" - "saule";
"aģ" - "ragavas";
"aķ", "aķi" - "rati";
"pā-kā" - "pildspalva";
"devjatj" - bieži lietots vārds bez īpašas nozīmes.
4.-6.marts.
Kā izrādās, puika perfekti saprot, kam ir domāts podiņš, ko tajā dara, un ka tas ir jādara, ja reiz esi apsēdies, saturs pēc tam jādabū lielajā podā un jānolaiž ūdens.:) Tā ka ja vien ir mazākā vajadzība, katra apsēšanās uz poda (tā parasti notiek, pievienojoties mammai, kad tā iet uz tualeti) vainagojas rezultātiem. Atliek tikai iemācīt pašam prasīties, ko viņš nedara..
7.marts.
Prot iekāpt divstāvu gultiņas 2.stāvā par spīti tam, ka tai nav pieliktas trepes. Turklāt var to izdarīt kā no gala, tā no sāna - tātad praktiski neiespējami nodrošināt, lai viņš tur netiktu...
Prot datorā ielikt disketi vai CD pareizajā kabatiņā.
16.marts.
No neliela paaugstinājuma ar abām kājām kopā var nolēkt zemē.
Prot pats novilkt virsjaku - attaisīt aukliņas, novilkt kapuci, attaisīt rāvējslēdzēju un tad novilkt pavisam nost;
Jaunie ievērotie vārdiņi:
"austs", "auft" - autobuss; arī trolejbuss;
"bukh" - mūzika;
"a-pu-te" - ābols (nez kāpēc tagad 3 zilbēs nevis "a-pu", kā agrāk);
"auft" - nauda;
"va-gi" - vannas istaba;);
"pak", "bak" - pampers;
"dn-dadn" - dažādi sarežģītāki vārdi, kā piem., avokado, zābaki, zeķes.
21.marts.
Pirmoreiz izdodas pilnīgi vienam pašam novilkt nost abus plānos zābaciņus (kas ir bijuši aiztaisīti ar lipekļiem).
[1g.10mēn. - 1g.11mēn.]
Marts/aprīlis.
Nu jau cenšas atkārtot visus vārdus, kurus es Dzintaram saku; daži sanāk gandrīz precīzi jau pirmajā sacīšanas reizē ("puķe", "bite", "pupu" u.c.), citi nepadodas nekādīgi - katru reizi var tikt pateikts pilnīgi citādi (piem., "muša" pateikta kā "baka" utml.), vēl citi tiek darināti pēc līdzības ar jau apgūtiem (ieviestiem savā valodiņā) vārdiem, tik vien kā nomainot pirmo burtu (piem., "ūdens" - "ufts" vai "uists"; "ola" - "oufts", "oists"). Un tad vēl ir tādi, kam pirmais burts netiek izrunāts, tikai pārējie (arī galotni parasti nesaka) (piem., "jaka" - "āk", "roka" - "ūk" utml.). Tā vien prasās pēc vārdnīcas, lai visu saprastu;).
Interesanti, ka skaņukopa "kāk" nozīmē 3 dažādus vārdus, atkarībā no situācijas - "kaka", "kaķis" vai ... "desa" nezkāpēc.. (starp citu, desa viņam ļoti garšo;))
Pēc skaņas uzreiz nosaka un ziņo, ka māsiņai pamperī kaka;).
Prot lekt ar bumbu starp kājām:)
Izdodas pašam sakņopēt krekla kņopes.
[1g.11mēn. - 1g.12mēn.]
1.maijs.
Pirmo reizi izdodas rokās noķert bumbu, lai arī no pavisam neliela attāluma. Beidzot saprasts ķeršanas princips - kā tas jādara!
12.maijs.
Ātri iemācījās salikt piramīdu ar 5 riņķīšiem pareizā secībā (no lielākā uz mazāko).
Daži no biežāk lietotajiem nesen ieviestajiem vārdiem:
"putta" - putra
"zaķ" - zaķis
"kompak" - kompass
"kaok" - karote
"kapuk" - kartupeļi
"baik" - priekšauts
"bittccc" - visas lietas un darbības, saistītas ar aiztaisīšanu/attaisīšanu (pogas, kņopes, rāvējslēdzējs, gaismas slēdzis, attaisīt vāciņu utml.). Piem., ar teikumu "ap bittccc" tika paziņots, ka telefona aparātam nedeg lampiņa ("ap"), vajag sataistīt tā, lai var ieslēgt ("bittccc") (bija izkritusi baterija). Nezinātājs nemūžam neizdomātu, ko bērns grib pateikt;)