5 gadi

Dzintars no 4 līdz 5 gadiem;
2006.g./2007g.


4 gadi

Prasmes

  • Labi rēķina līdz 10 un pat brīžiem līdz 20 - lielākās problēmas ir darbības ar 0 un ja atņem pašu no sevis, resp., 3+0=? 4-4=? utml.
  • Iemācās lasīt vārdus, kas rakstīti lielajiem drukātiem burtiem un pamazām apgūst mazos drukātos burtus.
  • Raksta drukātos burtus gan pareizi, gan reizēm spoguļattēlā. Visgrūtākais burts ir S - tas vienmēr sanāk garšļaukus. Cipari arī bieži gāžas, bet nu jau tīri neko.
  • Daudz raksta uz datora, veido vārdus un teikumus pēc dzirdes, attiecīgi ar kļūdām ("ua" "o" vietā, "ia" "ie" vietā, "darps" nevis "darbs" utml.)
  • 4,5 gadu vecumā pēkšņi sāk daudz zīmēt arī konkrētus objektus - mašīnas, cilvēkus, detalizētas mājas.
  • Ir interese par pulksteni, bet rezultātā tomēr saprašana nepārsniedz "mazais rādītājs uz tādu ciparu, lielais rādītājs uz tādu".
  • Interesē pēc parauga vilkt līnijas.
  • Bērnudārzā protot labi un ātri ģērbties. Mājās par to datu nav.;)

  • Iegrimis darbā
     

    Striķi, koki, pakaramais
     

    Paša mūzikas instruments

    Intereses

  • 4 - 4,5 gadu vecumā izteikts kāpēcīša periods, kad visas atbildes tiek pārvērstas atkal par jautājumiem.
  • Interesē visa kā meistarošana, konstruēšana, skrūvēšana, siešana, celšana, būvēšana.
    Iemīļotākie darba instrumenti: līmlentas, auklas, virve, striķi, vadi (vecas datorpeles, klaviatūras), šļūtene no veca putekļsūcēja, dēļi, kluči, plākšņu puzles (lielās, mīkstās ar burtiem un cipariem).
    Veido arī dažādus pašizdomātus objektus, izmantojot krāsaino un balto papīru, šķēres, līmi un līmlentas.
    Patīk arī uzdot uzdevumus man - piem., saliek punktiņus un man tie jāsavieno.
  • Ļoti patīk darbošanās vannā pie atvērta krāna (abās vannas malās pa vannas paliktnim ar caurumiņiem, lai ūdenim ir kur iztecēt), dažādu eksperimentu veikšana ar trauciņiem, lejkannām, maisiņiem, konusiem, bumbiņām; strūklaku veidošana, vērošana.
  • Ļoti patīk ar pulti vadāmās automašīnas.
  • Patīk rakstīt, darboties uz datora, piem., www.calis.lv sadaļā Tests. Bieži pat ne raksta, bet iekopē tekstu fragmentus no citurienes.
  • Zīmēšanā ir atsevišķi posmi, kad patīk zīmēt ar guašas krāsām (vairākas reizes nedēļā), cits posms, kad zīmē ar pildspalvu, zīmuli, krītiņiem, zīmuļiem vai atkal uz datora - Paint-ā.
  • Ar māsu spēlē lomu spēles, piem., "mamma un bēbis". Uz pārmaiņām mamma ir viens vai otrs bērns. "Bēbis" staigā uz celīšiem, lai būtu mazāks.
  • Lasīšana:

    * 29.septembris. Lasīt iemācījies vienkāršus (vienzilbīgus, mazburtīgus) vārdus un ar to apstājies, vairāk neprasa un es arī neuzbāžos.

    * 30.oktobris. (4g. 5 mēn.) Vecāmamma uzdāvināja foršu grāmatiņu "Skat, burtiņi! Sāc lasīt!", kurā visam alfabētam katram burtiņam daži vārdi vai īsi teikumi, kur vārdi ar to burtu sākas. Vecāmāte ar sajūsmu stāsta, ka Dzintars taču jau prot lasīt! Visu grāmatu vēl neesot paspējuši, bet gandrīz pusi pats izlasījis. Un arī autoru, kas nebija ar visiem lielajiem burtiem - Māris Rungulis - pat to esot izlasījis!
    Es nemaz nezināju, ka viņš jau prot lasīt arī sarežģītākus vārdus, ar vairākiem līdzskaņiem pēc kārtas un vairākām zilbēm. Tak tā speciāli mācīts netika, pats interesējās un vilka burtus kopā - pat ne pa zilbēm, bet burtiņu pie burtiņa.
    Mums ir arī tāda grāmatiņa - dziesmiņa "aijā žūžū", kur katra rindiņa rakstīta uz savas lapas - paliela stingra kvadrāta, un bilde klāt. To tad arī laiciņu atpakaļ Dzintars cītīgi studēja. No vienas puses, zinot dziesmu, var mēģināt uzminēt, no otras puses - mācīties lasīt. To viņš arī pats cītīgi būrās cauri.

    * 9.novembris. Par burtiem un lasīšanu runājot, nebiju iedomājusies, ka nepietiek ar to, ka zin burtus un prot savilkt kopā. Ir taču visādi "ie, au, ui, ts" utml., ko izrunā savādāk, nevis vienkārši saliekot kopā 2 burtus. Līdz ar to bez palīdzēšanas Dzintaram ir grūtības ar tiem vārdiem, kur šādi burtu savienojumi.
    Piem., lasa uz jogurta trauciņa "jogur.. jogur.." nesanāk.
    Es saku - nu jogurts taču!
    Dzintars - nē, nav jogurts! Tur nav galā "c"!
    Es saku, ka t un s kopā izrunā kā c. Dzintars skatās uz mani kā uz joku - cik smieklīgi esot!
    Un tad vēl, ja vairāki līdzskaņi pēc kārtas, gribas iespraust patskaņus. Piem., nekādi nevarēja izlasīt vārdu "rakstām". Sanāk "rakastām", "rakistām", "rakustām", bet nekādi nepielec, kas tad īsti tas ir.

    * 18.novembris. Dzintars pirmoreiz izlasa garāku gabalu - visu dzejoli "Zaķīšu pirtiņa". Man gan pa to laiku jau 10x paguva apnikt, bet puika cītīgi būrās uz priekšu. Un jālabo nebija pārāk daudz. Interesanti, ka lai arī dzejolis it kā zināms, lasa tomēr pa burtiem, nevis pēc atmiņas. Piem., grūtības sagādāja pašas dzejoļa beigas - "vau" nez kāpēc tika izlasīts kā "vun". Kad teicu, lai padomā, kas ir otrais burtiņš, tad sanāca "van", kamēr vēl līdz vau tikām. Un tas, ka jau vairākus "cibric"us bija izlasījis, nepalīdzēja, lai ātri izlasītu pēdējo cibricu - nez kāpēc iestrēga.

    * 4.janvāris. (4g. 7 mēn.) Problēmas lasīšanā ar teikumu saprašanu. Izlasa visus vārdus skaidri un saprotami - katru vārdu atsevišķi saprot. Kad prasu, par ko bija teikums kopā - saka, nezinu. Vai arī lasa atkal visu no sākuma, bet secinājumi tie paši.
    Lai arī formāli Dzintars visu var izlasīt, tomēr nevar skaitīt, ka viņš var lasīt pats grāmatas. Ja nu teikumā 3 vārdi, tad varbūt.

    * 27.februāris. Lielāku interesi Dzintars izrāda par rakstīšanu nekā grāmatu lasīšanu (nelasa, kaut varētu).

    Dienasgrāmatas izvilkumi:

    * Jūnijs. Dzintars pēdējā laikā tā interesanti spēlējas. Viņam ir tāds maziņš lācītis (starp citu, pati pirmā mantiņa, kas viņam tika uzdāvināta, vēl puncī esot), kuru viņš pasludinājis par savu bērniņu. Viņš pats ir mamma (nevis tētis). Un tad bērniņš tiek ļoti mīlēts - stāsta, ka ir vismīļākais bērniņš, tikpat mīļš kā mamma, māsa utml., tiek ņemts teju visur līdzi (lai neraudātu).

    * 31.oktobris. Dzintara mīkla: "Vispirms zaļš, tad dzeltens, tad sarkans un uz stabiņa" Kas tas ir?

    * 14.novembris. Bērniem ļoti patīk darbošanās vannā pie atvērta krāna. Dzintars tur tādus brīnumus atklāj, kādus es savā mūžā neesmu zinājusi - piem., - kad laiž no vannas laukā ūdeni, tad tajā caurumā, pa kuru iztek ūdens, vajag ielikt mazo tenisbumbiņu - tā tur naski griežas uz riņķi un izdod tāādas skaņas!
    Vai arī plastmasas maisiņā ielej ūdeni, uzliek uz paliktņa un patausta no apakšas pa caurumiņu - tāda dīvaina sajūta.
    Tad vēl var maisiņā ar ūdeni vērot gaisa burbuļus, krāsainus atspīdumus ūdensstrūklā, nemaz nerunājot par daudzām un dažādām strūklakām, ko var izveidot. Bet to visu domā puika pats, mani tik ik pa laikam pasauc apskatīties.

    * 27.decembris. Dzintaram bija traģisks atklājums fakts (ko es izmetu tā starp citu, lai pierunātu Dzintaru gulēt ne kopā ar māsu, bet savā gultā), ka tad, kad viņš izaugs liels, viņš precēsies (dzīvos kopā, gulēs) ar citu meiteni, ne Juliatu. Dzintars patiesi izmisis izsaucās: "KĀ?! KĀPĒC!!??? Es negribu citu sievieti, es gribu Juliatu !!!"
    Sirsniņa izskatījās patiesi salauzta..

    * 2.marts. Pāris dienas atpakaļ Dzintars pats atrada kādu nepiepūstu balonu un daudzas reizes piepūta!

    * 14.marts. Dzintars: ".. puķīti sadzirdēt var tikai tad, kad noliecas pie puķītes klāt, nevis kad viņu norauj. Jo visas skaņas ir kātiņā, un ja to norauj, tad nevar vairs sadzirdēt puķīti."

    * 27.aprīlis. Topā ir zaru vākšana - tā kā tāds Koknesis, allaž visi pa ceļu sastaptie zari jāpaceļ un jānes uz māju.

    Dzintara dienasgrāmata pilnībā.

    Interesantumi 5.gadiņā


    [4g. 1 mēn. - 4g. 2 mēn.]

    * 21.jūlijs. Braucam ciemos pie Jēkaba, kuram kuru katru dienu gaidāma māsiņa.
    Turpejot skaidroju, ka Jēkabam būs brālītis vai māsiņa, drīz piedzims, bet vēl ir vēderā.
    Kad dodamies prom, Dzintars neapmierināts: "Kāpēc viņš vēl neizlīda ārā no vēdera?! Es gribu redzēt!"
    Es skaidroju, kad būs piedzimis, tad atbrauksim ciemos un redzēsim.
    Dzintars pavisam dusmīgs: "Es gribu redzēt, kā viņš izlien laukā!"

    [4g. 2 mēn. - 4g. 3 mēn.]

    * 31.jūlijs. Dzintaram pēdējā laikā atsācies kāpēcīša periods, kad visas manas atbildes tiek pārvērstas jautājuma teikumos līdz bezgalībai.
    Piem., situācija: "kas tas ir?" - tas ir celtnieks, viņš būvē mājas
    turpinātos: "Kāpēc tas ir celtnieks? Kāpēc viņš būvē mājas? Kāpēc cilvēkiem vajag tur dzīvot? Kāpēc vajag slēpties no lietus un aukstuma? Kāpēc cilvēkiem ir auksti?" utt.
    Beigu galā mana atbilde "Nezinu!" tiek pārjautāta ar "Kāpēc tu nezini?"
    Bet mana atbilde "Tāpēc, ka 10x10 ir 100 !" tiek pārjautāta ar "kāpēc tik daudz??"


    4g. 1 mēn.

    [4g. 3 mēn. - 4g. 4 mēn.]

    * 1.septembris. Esmu stāstījusi, ka visu dzīvo ir radījis Dieviņš, bet nedzīvos priekšmetus - cilvēki.
    Vakar secina - Dieviņam vēderā esot bērniņi - nu takš, viņš zina, ka bērniņi vispirms ir vēderā pirms piedzimst, Dieviņš radījis visu dzīvo - tātad Dieviņam vēderā ;).
    Mēģinu apskaidrot, kas un kā. Vēlāk spēlējas un taisa māju Dieviņam, stāsta, ka tur dzīvo Dieviņš kopā ar bērniņiem, Dieviņš esot bērniņiem sieva! Nu re, bērns loģiski izspriež, ja jau radītājs, tad jau sieviešu dzimuma! ;)

    * Skatāmies grāmatiņu. Dzintaram nepatīk, ka bildēs nekas nekustas. Pēkšņi viņš izdomā - cilvēki var taisīt grāmatas, bet bildes grāmatās, lai taisa Dieviņš! Lai tās būtu dzīvas! :)

    [4g. 4 mēn. - 4g. 5 mēn.]

    * 14.oktobris. Dzintars uzzīmēja mēnesi (tādas dīvainas formas) ar trubu un šļūteni, pa kuru tek ūdens - tātad, kad ūdens tek no mēness laukā, mēness paliek mazāks. Savukārt, kad ūdens piepilda mēnesi pilnu, tad mēness ir liels un apaļš. :)

    * Dzintars zīmē visu mūsu ģimeni - vecākus un viņu ar māsu. Viņam un tētim apakšā (zem vēdera) 4 strīpas, bet mammai un māsai - 3 strīpas. 2 strīpas - kājas. Trešā strīpa izrādās dibens. Bet ceturtā strīpa, saprotams, tikai vīrišķīgajiem ģimenes prstāvjiem. :)

    * 18.oktobris. Klusām pie sevis lasu grāmatu. Dzintars secina, ka lasu nerunājošus burtiņus: "Vajadzēja lasīt runājošus burtiņus!"


    4g. 3 mēn.

    [4g. 5 mēn. - 4g. 6 mēn.]

    * 23.oktobris. Dzintara mīkla: "Vispirms garums, pēc tam īsums. Kas tas ir?"
    Atbilde: "Kāja ar pēdu!"

    * 24.oktobris. Skatāmies ārā slapjās rudens lapas. Dzintars vēro un secina: "Viena nolobījās no zemes un uzklājās uz sētas!"

    * 29.oktobris. Lasu pasaku, Dzintars jautā: "Kas ir kučieris?"
    Es: "Kas vada zirgu."
    Dzintars: "Ar pulti?"

    * Reiz māsai Juliatai bija uzdāvināta rokassprādze, kur uz stiķīša bija savērtas ēdamas konfektes, riņķīši tādi. Tagad Dzintars stāsta, ka viņai grupā meitenei esot rokassprādze ar dzintariņiem. Secinājums - dzintariņi ir ēdami, jo juliatas arī bija ēdamas (ar juliatām attiecīgi domājot tos rokassprādzes riņķīšus). ;)

    * 14.novembris. Dzintars no lielām plāksnēm staisa torņus (pa krāsām), saliek pa visu istabu un paziņo - es dusmošos, ja jūs izjauksiet!
    Tētis, loģiski, saka - vari jau sākt dusmoties.
    Dzintars (dusmīgi) - NĒ! Es dusmošos tikai tad, ja jūs sajauksiet!

    * 20.novembris. Dzintars: Stiklgraužiem jābūt ar apaļiem zobiem, lai var sagrauzt visus stūrus! Ja zobs nebūs apaļš, tad, graužot stūri, radīsies jauni stūri!


    4g. 5 mēn.

    [4g. 8 mēn. - 4g. 9 mēn.]

    * 21.februāris. Saruna pa ceļam no b/d.
    Dzintars: "Vai 44+50 ir 100?"
    Es: Nē, 44+56=100, bet 44+50=94.
    (Tālāk noprotu, ka b/d tā kāds ir teicis, tāpēc viņš prasa.)
    Es: Nu labi, paskaidrošu sīkāk. 4+5=9, vai ne?
    Dzintars met uz pirkstiem: Jā, ir.
    Es: Un tāpat arī 40+50=90. 44+50=94, jo pie 90 pieliek klāt tos pašus 4, kas bija pie 44.
    Dzintars, patiesā apbrīnā: "Cik tu labi māki rēķināt!"
    Pēc brīža, Dzintars: "57+44=101?"
    Es: "J-jā! Kā tu zināji?"
    Dzintars: "Tu taču teici, ka 44+56=100 !"


    4g. 7 mēn.

    [4g. 9 mēn. - 4g. 10 mēn.]

    * 6.marts. Bērni spēlējas ar mazām rotaļu klavierītēm, kas neskan.
    Juliata (3g.) pārprasa sen dzirdēto: "Tev bērnībā šitās klavierītes skanēja?"
    Es, izbrīnīta, ka viņa vēl atceras tādu vārdu "bērnība" un prātojot, nez, vai viņa saprot, ko tas nozīmē, atbildu "Jā!"
    Dzintars: "Kad tu izgāji no bērnības, tev vairs neskanēja?"

    * 17.marts. Dzintars www.calis.lv Testa sadaļā ierakstīja un nospieda slēgt tēmu. Bet kad slēdz, vajag ierakstīt pamatojumu, kāpēc slēdz. Tad nu Dzintars ilgi jo ilgi sēdēja, kamēr izdomāja un uzrakstīja pamatojumu. Dikti jau loģisks sanāca: "nezināšu kādā valuadā viņš raksta". ;)

    * 11.aprīlis. Dzintars raksta uz datora: "laij ta būtu par madus rausi pasaka un sarkanian puntiņiam visiam apakšā"


    4g. 10 mēn.

     

    Dzintara un Juliatas mājas